Preview

Islamology

Advanced search

"Turkestani Muslim communities… have been deprived of this happiness! The Dissemination of Tarazi's Qur'an Translation and Exegesis in Soviet Uzbekistan

https://doi.org/10.24848/islmlg.11.1.07

Abstract

Among the theologians who influenced the processes of re-Islamisation in late Soviet and early post-Soviet Central Asia, the name of Sayyid Mahmud Tarazi (ca. 1895–1991) deserves special attention. Better known by his honorary nickname Altinkhan-tura, he was an authoritative Turkestani emigrant and prominent scholar. The present article o!ers preliminary research on the dissemination in Soviet Uzbekistan of his most famous work: the first complete interlinear translation of the Qur’an with commentary in Central Asian Turki. In less than half a century, this work has undergone more than ten publications in various regions of the Muslim world. As archaeographic and field research indicates, Tarazi’s translation has been featuring in personal library collections of some local religious figures, including prominent “o"cial” and “uno"cial” theologians from the region, and could have impacted their own work. Since the personality of Tarazi has not yet wholly entered the academic discourse on “Soviet Islam”, the article also provides a brief biography of the scholar in the context of his direct and “secret” links to local ҵulamāҴ. The focus of this article on the history of the dissemination of Tarazi’s Qur’an translation allows illuminating some of the re-Islamisation processes that took place in Central Asia during the period under review

About the Author

F. Khusnutdinov
al-Biruni Institute of Oriental Studies, Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan
Uzbekistan

Filipp Khusnutdinov, PhD Fellow



References

1. Первичные источники

2. ИВ АН РУз — Институт востоковедения имени Абу Райхана Бируни Академии наук Республики Узбекистан.

3. Ал-Кашгари, М.-З. (1413/1992). Тафсир ‘Амма йатаса’алун. Доха: Матабиދ ал-ދаруба.

4. Кур’ан карим. (1375/1956а). Мутарджам ва-мухашша би-л-луга ат-туркистанийа би-калам ал-‘абд ал-‘аджиз ас-Саййид Махмуд ат-Тарази ал-Мадани. Т. 1–6. Бомбей: ал-Матба‘а ал-каримийа ал-ка’ина фи Бамбай ал-Хинд (ИВ АН РУз, Фонд Хамида Сулайманова, лит. №№ 4015–4020).

5. Кур’ан карим. (1375/1956b). Мутарджам ва-мухашша би-л-луга ат-туркистанийа бикалам ал-‘абд ал-‘аджиз ас-Саййид Махмуд ат-Тарази ал-Мадани. Бомбей: ал-Матба‘а алкаримийа ал-ка’ина фи Бамбай ал-Хинд.

6. Кур’ан карим. (1395/1975). Мутарджам ва-мухашша би-л-луга ат-туркистанийа бикалам ас-Саййид Махмуд бин ас-Саййид Назир ат-Тарази ал-Мадани. 4-е изд. Медина: Мактабат Дар ал-иман.

7. Кур’ан карим. (1401/1980-81). Мутарджам ва-мухашша би-л-луга ат-туркистанийа би-калам ас-Саййид Махмуд бин ас-Саййид Назир ат-Тарази ал-Мадани. Джидда: Дар ал-фунун ли-т-тиба‘a ва-н-нашр.

8. Кур’ан карим. (1993). Мутарджам ва-мухашша би-л-луга ат-туркистанийа би-калам ал-‘аджиз ас-Саййид Махмуд бин ас-Саййид Назир ат-Тарази ал-Мадани. Катар: [Б. и.].

9. Кур’ан карим. Мутарджам узбак. ([Не ранее 22.10.1412/24.04.1992]). Мутарджам вамухашша би-л-луга ат-туркистанийа: ал-‘абд ал-‘аджиз ас-Саййид Махмуд ат-Тарази ал-Мадани. Карачи: Bali’s Shoes Saddar.

10. Ал-Қуръон ул-карим. (1994). Ал-Қуръон ул-карим (ўзбек тилида изоҳли таржима). Таржимон ва тафсир қилувчи — Саййид Маҳмуд ибн Саййид Назир ат-Тарозий ал-Мадиний — Олтинхон Тўра. Ҳожи Исматуллоҳ Абдуллоҳ (сост., ред.). 1-е изд. Тошкент: Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти.

11. Ал-Қуръон ал-карим. (2002). Ал-Қуръон ал-карим маъноларининг таржимаси ва шарҳлар.Маъноларни таржима ва тафсир қилувчи — Саййид Маҳмуд ибн Саййид Назир ат-Тарозий ал-Маданий (Олтинхон Тўра). Ҳожи Исматуллоҳ Абдуллоҳ (сост., ред.). 2-е изд. Тошкент: ФАН.

12. Қуръони Карим. (2006). Қуръони Карим. Оятлари маъноларининг изоҳли таржимаси. Таржима ва изоҳлар муаллифи Шайх Муҳаммаджон мулло Рустам уғли (Мавлавий ҳожи Ҳиндистоний). С. Сайфуллоҳ (сост., ред.). Тошкент: Мовароуннаҳр.

13. Ал-Ма‘айириджи, Х. (1993). Тарджамат хайат ал-муʼаллиф. Кур’ан карим. Мутарджам ва-мухашша би-л-луга ат-туркистанийа би-калам ал-‘аджиз ас-Саййид Махмуд бин ас-Саййид Назир ат-Тарази ал-Мадани. Катар: [Б. и.]. С. 709–710.

14. Вторичные источники

15. Бабаджанов, Б.М. (2001). Накшбандийские группы. А.А. Хисматулин (ред.). Суфизм в Центральной Азии (зарубежные исследования): Сб. ст. памяти Фритца Майера (1912–1998). СПб: Филологический факультет СПбГУ. С. 331–359.

16. Бабаджанов, Б.М. (2006а). Ибрахим-хазрат. С.М. Прозоров (ред.). Ислам на территории бывшей Российской империи: Энциклопедический словарь. Т. I. М.: Вост. лит. С. 155–156.

17. Бабаджанов, Б.М. (2006b). Хиндустани. С.М. Прозоров (ред.). Ислам на территории бывшей Российской империи: Энциклопедический словарь. Т. I. М.: Вост. лит. С. 426–428.

18. Бабаджанов, Б.М., Муминов, А.К., фон Кюгельген, A. (2007). Диспуты мусульманских религиозных авторитетов в Центральной Азии в ХХ веке: критические издания и исследования источников. Алматы: Дайк-Пресс.

19. Бабаджанов, Б.М., Хамидов, М.-А. (2018). Мухаммад-Содик. С.М. Прозоров (ред.). Ислам на территории бывшей Российской империи: Энциклопедический словарь. Т. II. М.: Наука — Вост. лит. С. 267–270.

20. Ал-Бухари, Мансур б. ދАбд ал-Баки ал-Андиджани. (1434/2013). ދУламаʼ Ма вараʼ аннахр ал-мухаджирин ли-л-Харамайн. Стамбул: Дар ал-мирас ан-набавий ли-д-дирасат аттахкик ва-хидмат ат-турас.

21. Ал-Бухари, Мансур б. ދАбд ал-Баки ал-Андиджани. (1440–2019). ދУламаʼ Ма вараʼ аннахр ал-мухаджирин ила-л-Мадина ал-мунаввара ва-л-Кахира фи-л-карн 14 ал-хиджри ва-асарухум ал-фикрийа ва-л-адабийа ва-с-сакафийа фи-л-махджар. Саދд Мухаммад ދАбд ал-Гаффар (ред.). Абхас муʼтамар «Исхамат билад Ма вараʼ ан-нахр фи исраʼ ал-хадара ал-исламийа» (ад-даура ас-санийа — Ибрил, 2019). Ал-Джузʼ ас-сани. Матрух: Мактабат Миср ал-ދамма би-Матрух. С. 49–78.

22. Ғафуров, И. (2009, 17 апрель). Қуръон таржималари: тажрибалар. Ўзбекистон адабиёти ва санъати, 16 (3999), 3–4.

23. Жалилов, С. (1997) Сайид Маҳмуд Тарозий — Олтинхон Тўра. Ю. Шокиров (ред.). Тошкент: Абдулла Қодирий номидаги халқ мероси нашриёти.

24. Йўлдошхўжаев, Ҳ., Қаюмова, И. (2015). Ўзбекистон уламолари. У. Алимов, Б. Бобожонов (ред.). Тошкент: Movarounnahr.

25. Королева, Л.А., Королев, А.А. (2008). Ислам в СССР: некоторые аспекты государственно-религиозной политики. Альманах современной науки и образования, 6 (13), 110–112.

26. Қосимов, Э. (1991, 15 ноябрь). Олтинхон тўра васияти. Ислом оламида донг таратган машҳур ватандошимиз ва унинг оила аъзолари саргузаштлари. Тошкент ҳақиқати, 221 (10.217), 4.

27. Қўқондий, Н. (1991). Муборак ҳаж сафари. Тошкент: Камалак.

28. [Матқулов], А. (2017). Сўзбоши. Абдул Азим Зиёуддин (ред.). Саййид Маҳмуд Тарозий. Нурул басар. Самарқанд: Бухорий халқаро маркази нашриёти. С. 4–7.

29. Обидов, Р. (2008). Марказий Осиё олимларининг тафсир соҳасида тадқиқотлари (Тошкент ислом университети малака ошириш курси учун маъруза матни). Тошкент: [Б. и.].

30. Уватов, У. (1994, 4 май). Мударрис. Саййид Маҳмуд Тарозий ҳаёти ва фаолияти ҳақидаги дастлабки маълумотлар. Халк сўзи, 87 (835), 2.

31. Утепбергенова, У., Муминов, А., Баетова, К. Шами-дамулла (2018). С.М. Прозоров (ред.) Ислам на территории бывшей Российской империи: Энциклопедический словарь. Т. II. М.: Наука — Вост. лит. С. 436–440.

32. Халид, А. (2010). Ислам после коммунизма: Религия и политика в Центральной Азии. А.Б. Богданова (пер. с англ.). М.: Новое литературное обозрение.

33. Халилова, З., Бабаджанов, Б. (2017). Советская идеология в медресе: политические контексты и учебная практика. Islamology, 2, 30–52. doi: http://dx.doi.org/10.24848/islmlg.07.2.02

34. Худайар, И. (1379/2000–2001). Му‘аррифи-йи чанд тарджума-йи Кур’ан-и карим ба-забан-и узбаки. Тарджуман-и вахи, 7, 92–96 [http://ensani.ir/file/download/article/20101106123337-58.pdf, доступ от 6.11.2020].

35. Хуснутдинов, Ф. (2021). «Человек, которого нельзя забывать»: к истории знакомства Мусы Бигеева и Саййида Махмуда Тарази. Ислам в современном мире, 17 (3), 165–176. doi:10.22311/2074-1529-2021-17-3-165-176

36. Шамсутдинов, Р. (2018). Қатағон қилинган юртдошларни хотирлаб. Тошкент: Akademnashr.

37. Шейх Мухаммад Садык Мухаммад Юсуф. (2012). Тафсир Хилал. 30-джуз. Ташкент: Sharq.

38. Шумовский, Т. (2009). Свет с Востока. СПб: Диля.

39. Bennigsen, A., Wimbush, E. (1985). Mystics and Commissars: Sufism in the Soviet Union. Berkeley: University of California Press.

40. DeWeese, D. (2002). Islam and the Legacy of Sovietology: a Review Essay on Yaacov Ro’y’s Islam in the Soviet Union. Journal of Islamic Studies, 13(3), 298–330.

41. Mazman, N. (2018). Hindistan’da basilmiş bir Kur’an tercümesi: mütercem ve muhaşşa bi’llugati’t-türkistâniyye. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 3(1), 131–153.

42. Metcalf, B. (2014). Islamic Revival in British India: Deoband, 1860-1900. (Course Book ed.). Princeton: Princeton University Press.

43. Tasar, E. (2016). The OWcial Madrasas of Soviet Uzbekistan. Journal of the Economic and Social History of the Orient, 59(1‒2), 265–302.


Review

For citations:


Khusnutdinov F. "Turkestani Muslim communities… have been deprived of this happiness! The Dissemination of Tarazi's Qur'an Translation and Exegesis in Soviet Uzbekistan. Islamology. 2021;11(1):84-103. (In Russ.) https://doi.org/10.24848/islmlg.11.1.07

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0000-0000 (Print)
ISSN 0000-0000 (Online)